Suka!

Kelemahan Dan Keburukkan Menggunakan Domain Percuma Co.cc

Saturday 9 April 2011

Assalamualaikum semuanya. Sebelum nie yul ada menerbitkan entri menggunakan domain berdot co.cc percuma tanpa bayaran kan? Actually domain percuma nie ada jugak kelemahannya. Yela, benda percuma mestilah ada keburukan serta kelemahannya. So, yul nak kongsikanlah kelemahan menggunakan domain percuma berdot co.cc nie. 


Kelemahan Menggunakan Domain Percuma Dot Co.Cc



  • Security yang lemah. Memudahkan orang lain hack site/web/blog kita. Kebiasaannya self hosting je yang boleh di hack kalau security dia lemah. Tapi kalau domain nie pon boleh jugak, sebab melalui domain hackers boleh mengesan IP ADRESS kita dan memudahkan site kita di hack.


  • Kadang-kadang, domain yang kita gunakan tu tak boleh direct link terus. Korang tak boleh masuk/akses pada sesuatu masa disebabkan pemeriksaan oleh pihak co.cc. So, dia akan keluar ayat macam nie "This domain is under examination at the moment.It will be finished within 24 hours"




  • Tak boleh transfer. Kalau korang dah menggunakan domain percuma ber dot co.cc dan kemudian nak pindah ke domain lain memang tak boleh. Contohnya korang nak transfer domain korang co.cc ke godaddy, netkl dan lain-lain lagi. 



Sebab tu lah ramai orang tak menggunakan domain percuma nie. Banyak kelemahan yang ada. Benda pon murahkan? Lagi baik sekiranya korang menggunakan domain berbayar. Lagipon bukan mahal sangat. Paling standard RM30 setahun. Macam sekali beli prepaid je kan? ehehe. Kepada korang yang masih nak menggunakan domain nie, teruskanlah. Kalau setakat untuk bersuka-suka tak ada hal lah.

2 comments:

Unknown 10 April 2011 at 01:33  

thnx info incik yul... stay ngn .blogspot.com ja ar coz xtau apa2 sal domain2 ni... ahaha.. =.=

Post a Comment

Terima kasih ye diatas komen2 anda, :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yul Aje

Hak Cipta Terpelihara 2010-2011 dikuasakan oleh YUL

  © Blogger template untuk Yul Aje oleh http://www.yulsahaja.com/ 2011-2016

Back to TOP