Suka!

Kisah Seram Diganggu Makhluk Di Surau

Tuesday 1 March 2011

Dah lama yul tak menerbitkan entri seram. Jadi yul nak kongsikanlah sedikit kisah seram. Orang kata tempat tu memang menyeramkan. Sama ada kisah nie benar-benar terjadi atau tak. Wallahualam. Korang teruskanlah membaca ye. Jangan sampai diri korang diselubungi dengan Misteri! Kehkehkeh.


Ayam hutan hijau
Kejadian nie berlaku pada 10 tahun yang lepas. Sewaktu tu, Ayam Hutan tengah meningkat naik dipasaran. Zainal merupakan seorang pemburu ayam hutan dan tinggal di kampung Felda Kota Tinggi. Segala macam hutan belantara,tropika dan macam-macam lagi pernah dia terokai. Yela, waktu tu ayam hutan harganya masih mahal lagi dan harganya boleh mencecah beribu-ribu ringgit seekor. Dia memang seorang yang berani dan sangat mahir dalam selok belok hutan nie. Maklumlah, ayam hutan biasanya banyak kat hutan je. Semakin tebal hutan tu, semakin banyak lah ayam hutan tinggal disitu.




Kawasan di sekitar Gunug Panti yang dikatakan mempunyai banyak ayam
Ceritanya bermula begini. Satu hari tu, masa dia minum kat warung Pak ali, Zainal terdengar orang-orang kampung bercerita tentang satu lubuk baru yang banyak ayam hutan berhampiran di Gunung Panti, Kota Tinggi. Kawasan tu agak jauh dan dikatakan kawasan tersebut agak angker dan banyak kisah misterinya!

Tengahari tu, Zainal dah bersiap sedia untuk pergi memburu  di kawasan lubuk yang diceritakan. Siap pakai helmet lagi tu! Zainal masukkan sedikit bekalan minum petang dan perangkapnya kedalam bakul motor. Sepanjang perjalanan tu, Zainal dah mula berangan-angan dapat duit beribu-ribu hasil jualan ayam hutan yang akan ditangkapnya. Perjalanan ke kawasan Gunung Panti tu memang agak dalam dan jauh. Ada lah dalam 30km jarak dari rumahnya.

Dah hampir masuk waktu Asar, baru Zainal sampai ke sebuah kampung, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi dan dia terpikir, "karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat pulak nak solat Asar".

Tak lama kemudian Zainal nampak sebuah surau yang agak uzur dan usang kat tepi jalan sunyi kampung tu. Bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu. Memang agak menyeramkan melihat kawasan tu.

Zainal segera mengambil air wuduk dengan tergesa-gesa, sebab waktu Zohor dah hampir nak habis.

Zainal terus melangkahkan kakinya ke dalam surau dan terus solat. Dia pon mula bersolat macam biasa. Semasa Zainal di rakaat yg kedua, tiba-tiba terdengar bunyi suara orang gelak ketawa. Bulu romanya tiba-tiba naik meremang, "Hish, sapa pulak yangg gelak-gelak tu?" bisik hati Zainal. Setiap kali Zainal melakukan sujud, Zainal terasa kepala dan tengkuknya berat dari biasa. Zainal mula tak sedap hati dan mengesyaki surau nie berhantu, sebab dah uzur sangat. "Sapa pulak yang duduk kat tengkuk aku nie?" katanya didalam hati dengan perasaan yang takut.

Sedaya-upaya Zainal menenangkan hatinya. Kalau boleh, Zainal ingin segera solatnya diselesaikan dan beredar dengan segera. Bulu romanya semakin meremang-remang sebab suara orag ketawa semakin ramai, ada yang sampai terbatuk-batuk.

Syukur! Zainal dah berada di tahiyat yang terakhir. Selesai saja memberi salam ke kanan dan ke kiri, Zainal meraup mukanya dengan tangan dari atas ubun-ubun kepala sampai ke dagu. Kemudian tiba-tiba Zainal tersedar.

Rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sebab terlampau nak cepat. Bila dia toleh je ke belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang-orang kampung yang datang nak sembahyang Asar dok gelakkan dia sebab Zainal sembahyang memakai helmet. Patut ler dia rasa berat semacam je kepala dia tu. Terus hilang perasaan takut dia tu.

Dengan perasaan malu berbaur bengang, terus Zainal meninggalkan surau tersebut macam tu je. Tak jadi dia nak pergi memburu ayam hutan. Dia pulang semula ke kampungnya dan berkata "sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah" 
*hakhakhak :P

Cerita nie hanyalah rekaan semata-mata. Tiada yang kaitan antara yang hidup mahupon yang dah meninggal dunia . Kalau ada pon itu hanyalah ke kebetulan saja :)

P/S: Korang janganlah sampai macam tu sekali ye, kang tak memasal sembahyang jadi tak khusyuk disebabkan bunyi orang ketawa. haha

Jom Baca kisah nie pulak! hikhik

14 comments:

Anonymous,  1 March 2011 at 23:59  

pandai lah yul kau buat lawak.. Haizz ingat kan apa tadi yang mistik angkerrrean noh tuh HUHU

Lyeah 2 March 2011 at 00:19  

hahaa. bila baca tang HELMET tu dah dapat agak dah. pernah baca cerita ni dalam senyum pisang Mastika. hahaa.

khairiyah 2 March 2011 at 00:31  

haha.cess.mule2 td igt xnak bace sbb takot da mlm2 neh.tp last2 bace gak sampai abes.sengal ah zainal tu.hehe


yul, saye nak bg kamu something.meh dtg sini http://kayriearies.blogspot.com/2011/03/stylish-blogger-award.html

Noraini Jamil 2 March 2011 at 02:59  

pulak dah..ingatkan betul2 cte seram... rupa2nya lawak... pandai yul buat cte...

ANIS HJ SUKARTI 2 March 2011 at 11:40  

hahahahaha.. adoi.. suspen la plak kan.. hampeh betol...

terbaekkkkkk!!!

mrs kayrul 2 March 2011 at 15:11  

dah suspen tadi aku baca..ingatkan jerangkung rupa-rupanyer HELMET....

Anati Soki 2 March 2011 at 16:16  

ahahahaha.. teruk zainal... smyg pakai helmet.. wakakaka.. duk wat misteri bleyh.. wakakak. seyes lawak

Unknown 2 March 2011 at 16:37  

hahahah... gile busuk zainal ni... macam orang yg reka cita ni gak... hahaha..... wat suspen je... kusyuk da baca... hahaha... :P

haney 2 March 2011 at 19:17  

AISEYYY
suspen ajee
haha

ME is MAMEE ! 2 March 2011 at 19:35  

hahha..boleh pulak tak tanggal helmet.keke

erleena 5 March 2011 at 08:56  

hahaha ngat seram lah sgt cehh lawak upenyee hahaha bes2!!
:)

Lin 5 March 2011 at 14:18  

hahaa .. excited gile dy nak tangkap aym .. sembhyang pon lpe tngal helmet ,, ku pikir malaun mane dok ats tgkuk dy .. adoiiyy da byang bnde lain .. bnde lain plak yang jadi .. hehheee

Cik Meow 14 March 2011 at 11:21  

haha.. ingatkan cerita betul2.. rupanya.. auta semata.. haha nice story laahh :)

Ulum Quran 17 March 2011 at 16:08  

hahahaha... aku ketawa tiba2... mmber2 aku smua ingat aku kena sampuk baca cite hntu.. tpi ketawa

Post a Comment

Terima kasih ye diatas komen2 anda, :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yul Aje

Hak Cipta Terpelihara 2010-2011 dikuasakan oleh YUL

  © Blogger template untuk Yul Aje oleh http://www.yulsahaja.com/ 2011-2016

Back to TOP