Suka!

Apakah Yang Di Maksudkan Dengan SEO?

Saturday 19 March 2011

Assalamualaikum semuanya. Baru-baru nie ada blogger bertanyakan apakah yang di maksudkan dengan SEO. Actually, yul pon masih lagi dalam proses belajar bermain SEO nie. Dulu pon, tak tahu langsung apa yang dimaksudkan dengan SEO nie. Jadi, yul cuma kongsikanlah apa yang yul tahu mengenai SEO nie. Ada orang kata, blogger yang bermain SEO nie gilakan traffik, blogger pelacur. Betul kew? I don't think so. Yul tak fikir ianya sebegitu. Bagi yul, blogger yang bermain SEO nie hanyalah sekadar berkongsi kepada pengguna/pembaca yang ingin mencari sesuatu berita,info, yang terkini.


Korang tak tahu apa itu SEO. Mungkin ada sesetengah blogger yang tak tahu, dan mungkin juga ada yang tahu tapi tidak menggunakannya. SEO nie merupakan singkatan daripada Search Engine Optimization, kalau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Pengoptimuman Enjin Carian. Ok, yul akan jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan SEO.


Enjin Carian Google
Enjin Carian Yahoo
Berada di tangga pertama
Dengan menggunakan kuasa SEO, pembaca yang ingin mencari info-info atau sesuatu maklumat melalui internet boleh dijumpai. Blogger yang bermain SEO nie juga mestilah sentiasa alert mengenai isu-isu semasa. Contohnya, gempa bumi yang berlaku di jepun baru-baru ini. Rata-rata ramai pengguna internet yang ingin mencari berita, gambar, video mengenai kejadian tersebut. Contoh ayat yang akan digunakan oleh pengguna untuk mencari di enjin carian di internet "Mangsa Bencana Tsunami Di Jepun"(seperti gambar diatas). Begitu juga sekiranya korang mencari sesuatu di google. Cuma search je kan. Disitu akan ada banyak sumber, melalui situlah kita kene pandai bermain keyword supaya info yang dicari oleh pengguna dapat ditemui. Kebiasaannya pengunjung yang mencari di enjin carian akan klik pada tangga teratas sekali. So, korang kenelah pandai bermain dengan keyword, meta keyword, html dan lain-lain lagi supaya ianya berada di kedudukan teratas. Tapi bukan mudah hendak bermain SEO nie sebab, ramai blogger yang bermain SEO kat dunia nie.


Ada sesetengah blogger bermain SEO, dan ada juga yang tidak bermain SEO. Apa yang yul dapat lihat, kebanyakkan blogger-blogger sekarang hanyalah sekadar menulis sahaja. Apa salahnya sekiranya kita bermain SEO. Sekurang-kurangnya kita boleh berkongsi sesuatu kepada pengguna yang ingin mencari maklumat melalui internet kan kan kan? 

7 comments:

Unknown 19 March 2011 at 14:11  

nak belajar main SEO?? boleh ke link nie..

http://zairiedinzly.blogspot.com/2011/03/tips-belajar-seo-2011-cara-mendapatkan.html

mrs kayrul 19 March 2011 at 14:31  

kekadang confuse gak pasal SEO nie..thanks untuk info nie

qwerty 19 March 2011 at 15:38  

here i understand.tq for the lesson.huhu

ZyzyAfrina (: 19 March 2011 at 16:50  

Yeahh setuju :D tapi saya tak main SEO selalu laa , hee .

Qaseh Dalia 19 March 2011 at 17:52  

kalau xde idea kita main seo okeyh hehe

Aleen Aiden 20 March 2011 at 11:32  

alin tau pasal SEO tp alin xtau impak die kat nuff.hu3

Post a Comment

Terima kasih ye diatas komen2 anda, :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yul Aje

Hak Cipta Terpelihara 2010-2011 dikuasakan oleh YUL

  © Blogger template untuk Yul Aje oleh http://www.yulsahaja.com/ 2011-2016

Back to TOP