Suka!

Hikmah Disebalik Kejadian Banjir Di Johor

Wednesday 2 February 2011

Salam semuanya, setelah sekian lama yul mengemaskini blog nie. Akhirnya yul kembali semula. Maklumlah ye, asik hujan je. Hujan-hujan macam nie malas pulak nak berblog nie. Tido lagi syiok. hehe.


Kebelakangan nie, hujan dah tak menentu dah. Kadang-kadang hujan lebat, kadang-kadang hujan gerimis. Sehinggakan ada sesetengah kawasan dah dilanda banjir. Itu semua dugaan dan cabaran daripada allah untuk makhluknya didunia ini. Kita sebagai makhluknya haruslah tabah dan cekal dalam menghadapi dugaan ini. Janganlah kita sesekali mengeluh dan marah terhadap apa yang berlaku. Walaupon kita mengalami kerugian yang amat besar akibat banjir, tapi sekurang-kurangnya kita masih boleh hidup lagi didunia ini. Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. 


Sebelum nie, macam-macam yul baca kat status-status difacebook. Ada yang mengeluh, ada yang suke dan ada jugak yang tak kisah. Hujan nie adalah anugerah allah yang diberikan kepada kita sebagai manusia. Kita patutnya harus bersyukur walaupon ianya menyebabkan kita mengalami kerugian,kerosakkan harta benda. Seharusnya kita menerima dengan hati terbuka. Mana tahukan tiba-tiba korang dapat rezeki yang mencurah-curah selepas kejadian ini. Itu semua dah ditakdirkan oleh allah.


Yul lampirkan sedikit gambar yang yul dapat dari sumber-sumber dipercayai.












Keadaan disekitar segamat pada 1 Februari 2011. Banjir semakin surut di daerah tersebut. 

Di daerah kota tinggi dengar khabarnya air dah semakin surut. Baguslah tu kan.  Aktiviti boleh dijalankan seperti biasa. Yul kongsikan kat korang sedikit gambar keadaan banjir pada hari semalam 1 februari 2011 disekitar kota tinggi. Credit tu Nadzirah Aqilah





Gambar daerah kota tinggi nie sumbernya dari penulis yang berasal dari daerah sana juga. Kalau korang nak tahu berita yang selanjutnya korang boleh lah pergi ke blog beliau, Nadzirah Aqilah

Alhamdulillah, cuaca sekarang pon dah kembali cerah walaupon ada jugak hujan sikit-sikit. Rasanya ramai yang dah kembali kerumah masing-masing untuk melihat keadaan dan mengemas rumah mereka. Apa-apapon yul nak ucapkan Happy Chinese New Year kepada semua kaum cina yang menyambutnya.




3 comments:

IMANSHAH 3 February 2011 at 20:39  

semoga rakyat johor tabah

Anati Soki 3 February 2011 at 21:19  

hujan itu tanda rezki :)
time perlis hujan and banjir truk dulu
smua org mengeluh la apa laaa
tp bila banjir dah habis..
hikmah yang dapat ialah
padi2 smua jadi subur sbb banjir tuh dah bunuh serangga2 yang merosakkan padi. :)
hehehhe.. setiap kejadian kita kena think psitive. mengeluh itu antara amalan yang nabi benci :)

Fasihah Supian 3 February 2011 at 22:40  

semoga semua menerima dengan rela...mungkin ada hikmah disebalik kejadian..

Post a Comment

Terima kasih ye diatas komen2 anda, :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yul Aje

Hak Cipta Terpelihara 2010-2011 dikuasakan oleh YUL

  © Blogger template untuk Yul Aje oleh http://www.yulsahaja.com/ 2011-2016

Back to TOP