Suka!

Harga Prepaid Reload Dan Simpack Terkini | Kadar Cukai Prepaid Sebanyak 6% Ditangguh?

Saturday 10 September 2011

Suruhannjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menjelaskan bahawa pengumuman oleh syarikat telekomunikasi (TELCO) untuk menyalurkan cukai perkhidmatan 6 peratus kepada pengguna perkhidmatan telefon prabayar adalah keputusan yang dibuat secara unilateral dan bukan keputusan kerajaan.


Menurut SKMM, keputusan untuk tidak lagi menanggung kos pembayaran cukai perkhidmatan bagi pelanggan mereka itu berikutan peningkatan sehingga RM576.8 juta yang dibayar Maxis, Celcom dan Digi tahun lalu.

Pihak TELCO menanggung cukai perkhidmatan bagi menggalakkan pengunaan perkhidmatan prabayar tetapi kini penggunaan perkhidmatan prabayar meningkat sehingga 27.6 juta pengguna. SKMM menjelaskan cukai perkhidmatan bagi perkhidmatan prabayar itu adalah sama seperti yang dikenakan untuk perkhidmatan lain.


Menurutnya, sejak dilaksanakan dalam 1988, syarikat telekomunikasi membayar cukai perkhidmatan bagi pihak pengguna telefon prabayar secara sukarela.


Dan terkini, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim  pula meminta syarikat telekomunikasi (telco) agar menangguhkan hasrat mereka untuk mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus terhadap pengguna perkhidmatan talian telefon pra-bayar.


Beliau berkata, perkara ini akan dibawa kepada perbincangan jemaah menteri pada minggu hadapan sebelum ianya diputuskan sama ada cadangan itu akan diteruskan atau tidak.


Syarikat telco juga perlu mengambil kira hak pengguna memandangkan ada syarikat terbabit meraih keuntungan besar sekitar RM800 juta hingga RM1.2 billion setahun.
Satu kenyataan bersama syarikat telekomunikasi semalam mengumumkan caj berkenaan akan dikenakan kepada produk prabayar bermula Khamis depan. Menurut kenyataan itu, cukai perkhidmatan bukan sesuatu yang baru, namun sejak perkhidmatan prabayar diperkenalkan pada 1998 cukai berkenaan diserap oleh syarikat telekomunikasi.


Langkah itu diambil bagi memastikan perkhidmatan prabayar mudah alih kekal kompetitif berikutan kadar panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) prabayar adalah tinggi berbanding pasca bayar.
Disini, yul paparkan sekali harga yang perlu korang bayar sekiranya membeli prepaid kad. So, lepas nie kurangkanlah bergayut, berinternet, ber-sms, MMS, dan sama waktu dengannya
P/S: Semuanya naik, naik dan terus naik. Tapi kita masih tetap pada tahap yang sama. Terseksa lah kalau macam nie terus -.-

1 comments:

Admin 10 September 2011 at 21:48  

pakai bil la murah skit

Post a Comment

Terima kasih ye diatas komen2 anda, :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yul Aje

Hak Cipta Terpelihara 2010-2011 dikuasakan oleh YUL

  © Blogger template untuk Yul Aje oleh http://www.yulsahaja.com/ 2011-2016

Back to TOP